Sunday 30 November 2014

Pytacie co robie? O mojej pracy

Ten wpis przygotowalam juz jakis czas temu, ale jakos nie mialam okazji o opublikowac. 




Wielokrotnie pytalyscie mnie co robie. Otoz zajmuje sie radiografia.


To do mnie moglybyscie przyjsc z infekcja pluc, ze zlamana/ skrecona kostka, czy z masa innych wypadkow czy chorob kosci. I nie tylko. 
Kosci to moja specjalnosc. Kosci mlode, kosci stare, zdrowe, chore, nowotwory kosci ale i infekcje, uszkodzenia tkanki miekkiej, ktore wielokrotnie diagnozowane sa za pomoca rentgena.

Radiografia to nie tylko Rentgen, ale i komputerowa tomografia, rezonans magnetyczny, asystowanie przy operacjach wszelkiego rodzaju, jak i zabiegi przy odblokowywaniu/udraznianiu zyl , tetnic, zarowno serca (kardiologia), mozgu, jak i kazdej innej czesci ciala.

Praca na "Accident and Emergency": Jest dosc hardcorowa, wielokrotnie wiaze sie ze lzami, bolem i smiercia. Ale musze przyznac ze lubie te extra dawke adrenaliny i fakt, ze kazdy dzien jest zupelnie inny. Oprocz zwyklych infekcji pluc, bolacych brzuchow, zlamanych kostek i nadgarstkow mamy tez powazniejsze przypadki. Mamy ofiary wypadkow samochodowych z odleglych okolic, ktore wielokrotnie przylatuja do nas helikopterem, mamy ofiary postrzalu, pobicia, wiezniow z obstawa policji, pobite dzieci, pobite zony, starsze babcie mocno polamane po upadku. Mamy standardowych pojaczkow i mase osob, ktore mysla, ze cos im jest, a naprawde wszystko jest w porzadku.
Ktos kiedys zapytal mnie, czy ci pacjenci powypadkowi przyjezdzaja do mnie w strumieniach krwi i wyjacy z bolu... Nie. Najpierw trafiaja na tzw. Resus (nie wiem jak to sie w Polsce nazywa), jest to miejsce gdzie dostaja znieczulenie (np morfine, czy zewnatrzoponowe), najpowazniejsze rany sa opatrzone, krwotoki w miare mozliwosci zatrzymane, dopiero pozniej sa kierowani do xRay department.


Operacje:
Praca przy operacjach, kiedy to dokonuje sie na przyklad tego typu cudow:

   

  


Jeden z ciekawszych typow operacji przy ktorych pracuje to korekcja skoliozy (boczne skrzywienie kregoslupa):   Przed i po:

   

Wszystkie te operacje wiaza sie z widokiem kosci, krwi, wierceniem, pilowaniem, wbijaniem srub i innych metalowych elementow. Nie kazdy student przeszedl pomyslnie ten etap, niektorzy na widok kwi wymiekli i zresygnowali z tej pracy. Ja mocno sie trzymalam, ba, bardzo lubie to co robie :)

Oddzial noworodkow (neonatal unit): 
Ten oddzial jest najtrudniejszy dla mojej psychiki. Wiekszosc dzieci na oddziale to wczesniaki urodzone w 26-28 tygodniu. Nie kazdy przezywa. Bywaja tez male dzieci po przeszczepach. Zdarza sie, ze jestem pierwsza osoba, ktora dowiaduje sie , ze przeszczep sie nie przyjal i wtedy najtrudniej powstrzymac lzy... :(

Kardiologia / Angio: Gdzie na przyklad wszczepiane sa rozruszniki serca, usuwane odlogi krwi , ktore powoduja u pacjentow udar mozgu (stroke), bardzo spokojny wydzial. A jednoczesnie mega efektywny.

Pracuje jeszcze na kilku innych wydzialach, ale gdybym miala wszystkie opisac, to notka musialaby byc ze 3 razy dluzsza, a nie chce Wam przynudzac, a raczej dac ogolny obraz tego co robie.

Powiem Wam, ze zanim jeszcze zainteresowalam sie radiografia, wydalwalo mi sie , ze ta praca nie obejmuje nic ponad przyjmowanie ludzi w gabinecie, gdzie robi sie rentgena klatki piersiowej, palca, stopy. Gdzie odpowiedzialnosc pracownika nie wykracza ponad przycisniecie przycisku i odeslanie go spowrotem do lekarza.
Mylilam sie.
Jak juz wyzej napisalam, ta praca to znacznie wiecej. Kazdy zrobiony przez nas rentgen musi byc uzasadniony, oceniony, odpoweidznio zklasyfikowany, w razie koniecznosci robimy dodatkowe zdjecia, konsultujemy sie z lekarzem badz wysylamy pacjenta po natychmiastowa pomoc do odpowiedznich sluzb medycznych. Czasem zyczenia lekarza sa tak absurdalne, ze musimy odeslac pacjenta spowrotem badz skontaktowac sie z lekarzem by zweryfikowac te absurdy. Ale to juz inna historia.


Wybaczcie mi wodolejstwo, dopiero teraz kiedy musze napisac po polsku o tym co robie po angielsku, uswiadamiam sobie, ze wykonywanie tej pracy po polsku sprawiloby mi pewne trudnosci ze wzgledu na jezyk.

Aha, dodam Wam jeszcze , ze czasy zdjecia rentgenowskiego na filmie odeszly w niepamiec przynajmniej tu w moim szpitalu. Tutaj wszystko jest cyfrowe, podklada sie pod pacjenta detektor i zdjecie wyskakuje od razu na ekranie komputera.

Tak bylo kiedys:                                                                  

   

a tak jest teraz:

 



26 comments:

  1. Ciekawa i trudna praca. Podziwiam !

    ReplyDelete
  2. Masz bardzo ciekawa prace. Nie dziwie Ci sie, ze ja lubisz.
    Ostatni raz na szpitalny oddzial xRay trafilam niespelna 7 lat temu, po wypadku samochodowym. Wszystko bolalo mnie masakrycznie, a najbardziej klatka piersiowa. Dostalam soecjalne "ubranko" do zdjecia i kazano i sie w nie ubrac. Z trudem, ale mi sie to prawie udalo. Stanik zostawilam, bo nie dalam rady go sciagnac, a nikt mi nie pomagal. Jak weszlam do pokoju, starsza Pani, ktora miala pstryknac mi fote podeszla do mnie, chwycila za stanik i zrobila nim pstryczka w moje cholernie bolace plecy informujac z usmiechem, ze bra powinien zostac w przebieralni.... Myslalam, ze ja zastrzele!
    Twoi pacjenci maja szczescie, ze do Ciebie trafiaja :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niezbyt mile mialas doswiadczenia.. Niestety teraz tez tak bywa, niektorzy pracownicy sa bardzo niekompetentni i malo pomocni, oczekuja, ze taki pacjent po wypadku wszystko sam wokol siebie zrobi. A ta Pani, na ktora Ty trafilas to juz zupelnie masakra...

      Delete
  3. Hej a czy moglabyś w wolnej chwili i napisać na jakiej uczelni studiowałas i czy są jakieś ograniczenia dotyczące wieku? Zastanawiam się nad jakimś kierunkiem związanym z medycyna choć nie wiem czy nie jestem juz za stara :-) bo jestem po trzydziestce. I jeszcze jedno - jaki jest choć orientacyjnie koszt takich studiów? Dzieki za ewentualna odpowiedz. Powodzenia w dalszej pracy, wiem ze determinacji ci nie brakuje i mam nadzieje ze wszystko ułoży się po twojej myśli :-) Agnieszka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, nie ma zadnych ograniczej wiekowych, zadnych. Studenci sa w wieku od nastu lat do 50 pare lat. Moja grupka bliskich kolezankek byla w wieku 35+. Sama zaczynalam po 30-stce ;) Podaj mi swojego maila to odpowiem CI na reszte pytan :)

      Delete
    2. Hej, dzięki za odpowiedz mój mail to - ja0206@wp.pl będę wdzięczna za każda informacje :-) pozdrowienia agnieszka

      Delete
    3. Hej, witam - czy moglabym prosic rowniez o taki bardziej szczegolowy e-mail? (aszyperska@o2.pl) bylabym bardzo wdzieczna! Mozesz nawet skopiowac i wkleic mail, ktory wyslalas do poprzedniczki. Wielkie dzieki! Pozdrawiam, Ania

      Delete
    4. Hej, witam - czy moglabym prosic rowniez o taki bardziej szczegolowy e-mail? (aszyperska@o2.pl) bylabym bardzo wdzieczna! Mozesz nawet skopiowac i wkleic mail, ktory wyslalas do poprzedniczki. Wielkie dzieki! Pozdrawiam, Ania

      Delete
  4. Przeczytałam jednym tchem :) Bardzo szanuję pracę wszystkich pracowników służby zdrowia. Leżałam w angielskim szpitalu (miałam zator płuc) i byłam zachwycona warunkami, stosunkiem personelu do chorych, dbaniem o czystość itd. Pościel zmieniano codziennie, nawet jeśli była całkowicie czysta. W polskim szpitalu mój syn leżał w tej samej, zakrwawionej pościeli - tydzień :( Podziwiam Cię i życzę zadowolenia z pracy aż do emerytury :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To prawda , opieka jest tutaj lepsza, choc zdarzaja sie przypadki zaniedbanych pacjentow, niestety czesciej niz powinny :/ Ale na pewno nie jest az tak zle jak w Pl.

      Delete
  5. ja nie moglabym wykonywac takiej pracy. podziwiam osoby, ktore pracuja w szpitalach. to bardzo ciezka i odpowiedzialna praca. chyba przede wszystkim ciezka psychicznie. moja mama jest pielegniarka w Polsce i wime, ze nie jest latwo. podziwiam takie osoby. Sammy

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kazdy dzien jest inny. Odpowiedzialnosc jest spora, ale bywaja tez bardzo mile dni, a wdziecznosc pacjentow wynagradza wszelkie trudy :)

      Delete
  6. ja chcę więcej takich notek!!!! przeczytałam na jednym oddechu i jak napisałaś "wodolejstwo" to zdziwiłam się mocno :D niesamowicie ciekawa praca, pamiętam jak pisałaś ile musiałaś się uczyć i poświęcać czasu na studia ale skoro dałaś radę skończyć te studia nie w swoim ojczystym języku, mając dwójkę dzieci i mieszkając z dala od rodziny - teraz chyba nic już nie jest Ci straszne :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooooj musze przyznac, ze latwo nie bylo, ale warto na pewno ;)

      Delete
  7. A ja mam prywate... ;) Co dokladnie moze pokazac MRI glowy, ogolniki znam ale chce wiecej szczegolow :) Coraz czesciej boli mnie glowa I mam straszne zawroty. Zeszloroczny MRI pokazal, ze obszar w miejscu zatoru wraca do normy. Nie wiem czy jest sens cisnac sie na kolejny scan. Z drugiej strony strasznie sie boje I nie wiem co jest przyczyna tych boli I zawrotow glowy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MRI scan nie jesI szkodliwy dla zdrowia, wiec jesli cos Cie niepokoi to zrob kolejny. Ostroznosci nigdy za wiele. Domyslam sie, ze robia Ci scan glowy z kontrastem. MRI jest najlepszym badaniem jesli chodzi o tkanki miekkie, powinno wykazac ewentualne zatory, zwezenia guzy czy uciski miekkich tkanek. Bole i zawroty glowy brzmnia dla mnie naprawde powaznie, wiec nie zwlekaj i pedz na scan :*

      Delete
  8. Aga dbaj o siebie. Lepiej prawdz bo takie dolegliwosci to naprawde dziwne :((((

    ReplyDelete
  9. Mogłabym tak słuchać/czytac Aniu o tej Twojej pracy godzinami!!! Jezu ile ta głowa musi pomiescic wiadomosci to ja sobie nawet chyba niewyobrazam ;)
    Ja nie pamiętam co było w zeszlym tygodniu, a co dopiero taki ogrom jak u ciebie :) Jestes super kobieta!! :)))
    A co do wczesniejszego postu na temat Twojego synka, to z usmiechem czytałam..fakt rozumiem tą drugą stronę medalu, w ogole zastanawiam sie jak ty funkcjonujesz i praca i pelen energii od rana do nocy maluch... ale tak fajnie go opisałas... spryciarz z niego niemały :) I podziwiam cie za cierpliwosc...za to ze trzymasz sie i nie poddajesz. Pozdrawiam ciepło.

    ReplyDelete
  10. Bylas na kursie językowym przed pójściem do college'u? Zdawalas GCSE? Moj email: wandusia1992@gmail.com. Ja również planuje pójść na studia tu w uk i również mam dwójkę dzieci i wiem jak trudne jest to co mnie czeka ale Ty jesteś moim natchnieniem xx

    ReplyDelete
  11. Szkoda ze Twój blog z Onetu przepadł:( jestem naprawdę pod wrażeniem jak bardzo bylas wytrwala i dazylas do celu pomimo życiowych problemów...

    ReplyDelete
  12. Hm... Mam milion pytan do Ciebie w stosunku bolow glowy badan itp. Jezeli boli mnie glowa światłowstręt z bolu i idzie to na ucho to czy jedt jakies badanie ktore moze Nalezc przyczyne tego? Igolnie to mamy z mezem podejrzenie ze to uklad nerwowy ale czy jakies badanie moze to potwierdzić. Dorzuce jeszcze zw dobrze siw czuje gdy mam podwyzszone cisnienie. Gdy mam niskie to jest tragicznie jak w normie to tak nijak. Ale jak mam podwyzszone to jest super. Moglabys doradzić jakies badania?
    Buziaki Ewa

    ReplyDelete
  13. Twoja praca jest bardzo ciekawa :) Pamiętam jak któregoś razu byłam przy operacji wycięcia macicy z przydatkami - po tym chciałam zostać instrumentariuszką ;) Jednak po czasie się przekwalifikowałam całkowicie i nie żałuję ;) Ale czasami tęsknię ;p

    ReplyDelete
  14. Czy moge wiedziec,w którym szpitalu pracujesz?
    Bo własnie szykujemy sie na operacje kregosłupa

    ReplyDelete
  15. Całkowicie ufałem doktorowi ADELEKE od czasu, gdy rozmawiałem z nim w okresie, gdy mój narzeczony opuścił mnie po 5 latach naszego związku, rozpoczął pracę nad zaklęciami na moim narzeczonym i dał mi tyle zapewnienia i gwarantował, że jedzie aby mój narzeczony stanął na nogi w ciągu zaledwie 24 godzin od rzucenia zaklęcia. Byłem tak pewny swojej pracy i tak jak powiedział na początku, mój narzeczony w końcu do mnie wrócił, tak, wrócił z całym sercem, Miłością, troską, emocjami i kwiatami, i teraz jest lepiej. Bez wahania poleciłbym tego potężnego rzucającego zaklęcia każdemu, kto potrzebuje pomocy .. kontakt: Dr ADELEKE na WhatsApp +27740386124 lub e-mail; aoba5019@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Naturalne zioła wyleczyły tak wiele chorób, że leki i zastrzyki nie mogą wyleczyć. Widziałem wielkie znaczenie naturalnych ziół i cudowną pracę, jaką wykonali w życiu ludzi. Czytałem w Internecie zeznania ludzi na temat tego, jak zostali wyleczeni z opryszczki, HIV, diabetyków itp. przez ziołolecznictwo Dr.DAWN, więc postanowiłem skontaktować się z lekarzem, ponieważ wiem, że natura ma moc uzdrawiania wszystkiego. Zdiagnozowano u mnie HIV przez ostatnie 7 lat, ale Dr DAWN wyleczył mnie swoimi ziołami i od razu skierowałam do niego ciotkę i jej męża, ponieważ oboje chorowali na opryszczkę i też zostali wyleczeni. Wiem, że trudno w to uwierzyć ale jestem żywym świadectwem. Próbowanie ziół nie zaszkodzi. Jest także rzucającym zaklęcia, rzuca zaklęcia, aby przywrócić rozbite małżeństwa i zaklęcia powodzenia, aby prosperować i doskonalić się w życiu. Skontaktuj się z Dr.DAWN e-mail: ( dawnacuna314@gmail.com )
    Whatsapp: +2349046229159/
    +3550685677099

    ReplyDelete